Wpis

Ślub cywilny formalności przed i po zawarciu związku małżeńskiego

10 03 19

Przygotowania do ślubu dużo częściej kojarzymy z wyborem sali ślubnej, sukienki i oprawy muzycznej niż z dopełnieniem procedur i urzędem. Nie należy jednak zapominać, że zawarcie związku małżeńskiego to również okoliczność urzędowa w związku z czym konieczne jest dopełnienie kilku formalności.

 

Termin wizyty w Urzędzie Stanu Cywilnego

Najlepiej zaplanować wizytę w Urzędzie Stanu Cywilnego najwcześniej 6 miesięcy przed terminem uroczystości, ale z reguły nie później niż jeden miesiąc. Skąd te obostrzenia co do terminu wizyty? Po pierwsze, pisemne zapewnienie o nieistnieniu przeszkód do zawarcia małżeństwa będzie ważne tylko pół roku i dokumenty muszą być aktualne w dniu Waszego ślubu. Po drugie, co do zasady termin ceremonii wyznaczany jest co najmniej na miesiąc po tym, jak narzeczeni odwiedzili USC. W wyjątkowych sytuacjach można wnioskować o szybsze wyznaczenie terminu. W tym przypadku dodatkowy koszt wynosi 39 zł plus ustalona opłata skarbowa za sporządzenie i wydanie aktu małżeństwa, tj. 84 złote. Przed wizytą warto zastanowić się też nad tym, jakie nazwisko będzie nosiła żona, mąż i ich dzieci.

Dokumenty konieczne do rezerwacji terminu

Na spotkanie w sprawie rezerwacji daty ślubu w urzędzie potrzebny jest tylko ważny dowód osobisty lub paszport. W wyjątkowych sytuacjach potrzebne są dodatkowe dokumenty – szczególnie, gdy jedna z osób jest cudzoziemcem.  Wówczas warto wcześniej odwiedzić tłumacza przysięgłego. Taki dokument powinien zostać przetłumaczony na język polski. Jeżeli cudzoziemiec nie może przedłożyć takiego dokumentu, powinien zwrócić  się z prośbą do sądu rejonowego o zwolnieniu z obowiązku przedłożenia przetłumaczonego dokumentu. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia decyzji, sąd wydaje stosowne postanowienie. Co więcej, obecność tłumacza przysięgłego jest też konieczna podczas uroczystości, ponieważ język polski jest językiem urzędowym. W trakcie wizyty urzędnik zadaje narzeczonym kilka pytań, prosi o uzupełnienie dokumentów, przyjmuje dowód wniesionej opłaty i sprawdza zgodność podanych informacji ze stanem faktycznym. Jeśli dodatkowo interesuje Was zmiana miejsca i chcecie, aby Wasz ślub odbył się poza murami urzędu, to konieczne będzie dopełnienie dodatkowych urzędowych procedur. W kwestii przedślubnych urzędowych zagadnień to by było na tyle. Jednak po tym, jak już uda się Wam zawrzeć związek małżeński, należy załatwić jeszcze kilka spraw, zanim będziecie mogli na dłużej odpocząć od wycieczek do urzędów. Zazwyczaj zmiana stanu cywilnego wiąże się z koniecznością wymiany dokumentów, a często także poinformowaniem wybranych instytucji o zmianie nazwiska. Poniżej kilka wskazówek, dokąd należy się udać, aby dopełnić formalności. Pamiętaj jednak, że  Urząd Stanu Cywilnego jest tą placówką, w której uzyskasz aktualne i szczegółowe informacje w zakresie zmiany stanu cywilnego. Jeśli macie jakieś pytanie najlepiej skontaktować się z pracownikiem USC.

Wymiana najważniejszych dokumentów 

Jeśli Twoje nazwisko zmieniło się po zawarciu związku małżeńskiego pamiętaj o wymianie dowodu tożsamości. Wymiana dowodu obliguje również do odnowienia prawa jazdy.

Poinformuj pracodawcę o zmianie nazwiska 

O zmianie nazwiska poinformuj firmę, w której pracujesz. Możesz to zrobić okazując akt małżeństwa, a także nowy dokument tożsamości. W ten sposób możliwa będzie aktualizacja wewnętrznych dokumentów firmowych oraz zgłoszenie zmiany danych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.  Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą lub spółkę, jesteś członkiem zarządu albo wspólnikiem, to musisz obowiązek aktualizacji swoich danych spełnić samodzielnie w terminie 7 dni od otrzymania aktu małżeństwa. Na szczęście ta informacja przekazana w jednym urzędzie zostanie przechwycona przez inne instytucje, np. Urząd Skarbowy. 

formalności do załatwienia po ślubie - aktualizacja danych u pracodawcy po ślubie

Placówki, w których należy zaktualizować swoje dane osobowe

Odwiedź każdą z tych instytucji, aby zaktualizować swoje dane osobowe po zawarciu związku małżeńskiego. W przypadku ubezpieczyciela konieczne będzie aneksowanie umowy. Natomiast podczas wizyty w placówce bankowej składane są wnioski o wyrobienie nowej karty płatniczej. W zależności od Twojej sytuacji uwzględnij także inne instytucje. Jeśli Twoje nazwisko się zmieniło, a posiadasz nieruchomość, pamiętaj o zaktualizowaniu swoich danych w księdze wieczystej. Być może koniecznym będzie również wizyta w urzędzie gminy, o ile jesteś beneficjentem programu Rodzina 500 Plus. Kolejną instytucją, o której należy pamiętać, jest uczelnia wyższa. Osoby studiujące powinny odwiedzić dziekanat. Warto także przygotować dokumenty przy okazji kolejnej wizyty w placówce opieki zdrowotnej, najczęściej wystarczy zmieniony dowód osobisty. Dzięki temu wystawiane recepty, skierowania czy zwolnienia lekarskie zachowają ważność. 

co trzeba załatwić po ślubie cywilnym

O czym jeszcze warto pamiętać?

To już prawie wszystko z listy spraw do załatwienia. Na koniec przypominamy o tym, żeby poinformować swojego operatora sieci komórkowej o zmianie danych osobowych. Twoje faktury będą wówczas wystawiane w prawidłowy sposób. Z upływem czasu warto także pomyśleć o wymianie paszportu, dowodu rejestracyjnego czy chociażby biletów okresowych.

Mamy nadzieję, że sprawy formalne związane z zawarciem związku małżeńskiego i ewentualne obowiązki “po” nie ostudziły Waszego zapału, aby uprawomocnić Wasz związek. Z pewnością będzie to najpiękniejszy dzień w Waszym życiu, czego serdecznie Wam życzymy!

Chciałbyś zostać naszym partnerem?

Teraz możesz poszerzyć Swoją ofertę o nową usługę zarazslub.pl.
Przygotowaliśmy dla Ciebie specjalną propozycję.